کاهش قیمت جهانی برنج و روغن نباتی

فائو با بیان اینکه قیمت‌های جهانی غلات و روغنهای خوراکی در طول دوازده ماه 2022 روندی کاهشی داشته، اعلام کرده است که این روند بر کاهش قیمت جهانی مواد غذایی نیز موثر بوده است.

براساس گزارش فائو، شاخص قیمت مواد غذایی که نشان دهنده تغییرات ماهانه قیمتهای بین المللی مواد غذایی معمولی می‌باشد، در مارس 2023 نسبت به مارس 2022، 20.5 درصد کاهش داشته است. بنابر گفته کارشناسان علت روند کاهشی قیمت جهانی کالاهای غذایی؛ فراوانی عرضه، کاهش تقاضای واردات و گسترش طرح غلات دریای سیاه بوده است.

کاهش قیمت جهانی گندم، ذرت و برنج در مارس 2023

همچنین براساس گزارش فائو شاخص قیمت غلات از جمله قیمت گندم و قیمت جهانی ذرت روندی کاهشی داشته‌اند و قیمت برنج هم در کشورهای صادرکننده ازجمله هند، ویتنام و تایلند با کاهش 3.2 درصدی مواجه بوده است.

از سوی دیگر عرضه بالای جهانی و کاهش تقاضای واردات در جهان باعث کاهش قیمت روغنهای گیاهی مانند روغن سویا، روغن آفتابگردان و روغن کلزا شد و شاخص قیمت روغن نباتی نسبت به مارس 2022، 47.7 درصد کاهش یافته است.

فائو بیان می‌کند که با اینکه قیمتهای جهانی روندی کاهشی داشته‌اند اما همچنان بسیار بالا هستند و این افزایش بویژه در کشورهای در حال توسعه و واردکننده خالص مواد غذایی، با کاهش ارزش پول این کشورها در برابر دلار و یورو، چالش‌های بیشتری برای امنیت غذایی ایجاد کرده است. همانطور که در کشور خودمون ایران نیز با کاهش ارزش ریال، شاهد افزایش قیمت کالاهای غذایی هستیم.

قیمت روزانه روغن خوراکی